قوطی پت (PET)

قوطی پت (PET)

دلیل اصلی نامگذاری قوطی پت (PET) به این نام در واقع ماده اولیه ای است که این ظروف از آن تولید شده است. در واقع پلی اتیلن ترفتالات یا به صورت اختصاری PET نام این ماده پلاستیکی است که این ظروف از آنها تولید شده اند. بیش از 20 سال است که از این ماده برای تولید ظروف محصولات مختلف مانند انواع محصولات دارویی، مواد غذایی، انواع نوشیدنی، محصولات آرایشی و بهداشتی، اغلب شوینده ها و ضدعفونی کننده ها و مواد شیمیایی و سموم کشاورزی استفاده می گردد. پروسه ی تولید قوطی پت (PET) در ابتدا فقط بصورت دو مرحله ای و غیر اتوماتیک بود. بدین صورت که ابتدا محصول اولیه ایی که به اصطلاح پریفرم نامیده می شود توسط یک قالب تولید می گردد. در مرحله بعد این پریفرم ها توسط کوره گرم شده و در قالب باد توسط فشار باد به شکل ظرف نهایی باد می گردد. با گذشت زمان ورود دستگاه های جدید امکان تولید تک مرحله ای این ظروف نیست میسر شد. البته لازم به ذکر است که بعلت قیمت بسیار بالای دستگاه و قالب های تولید تک مرحله ای این ظروف فعلا فقط برای ظروف با تیراژهای بسیار بالا (مانند بطری های نوشابه و اب معدنی) امکان استفاده از این دستگاه ها وجود داشته و سایر ظروف همچنان به روش ارزانتر دو مرحله ای تولید می کردند.

 

حجم های قابل تولید

در حال حاضر در این مجموعه تولیدی حدود 12 حجم مختلف از قوطی پت (PET) تولید می گردد که کوچکترین آنها دارای 30 سی سی و بزرگترین آنها 350 سی سی می باشد. البته ظرفهای با حجم های بزرگتر نیز در این مجموعه تولید می کردد منتهای به دلیل بزرگتر بودن دهانه ی این ظروف آنها در در دسته بندی ظروف دهانه گشاد (جارپت) دسته بندی می کنند که در بخش دیگری از سایت اطلاعات مربوط به این ظروف در دسترس عزیزان قرار دارد. تعداد ظروف پلی اتیلن این مجموعه در حال حاضر کمتر از ظرفهای پت می باشد که در آینده ای نزدیک برنامه ی توسعه قالب های پلی اتیلن نیز وجود دارد.

دهانه های موجود

برای ظروف تولیدی داروپک در بخش قوطی پت (PET) سه دهانه اصلی 31.2 – 36 و 44 میلیمتر وجود دارد. ظروف 30 تا 75 سی سی دارای کوچکترین دهانه، ظروف 100 تا 175 دارای دهانه 36 میلیمتر و ظروف 225 تا 350 سی سی دهانه 44 میلیمتر می باشند. همراه این ظروف امکان استفاده از درب های متفاوتی وجود دارد که هر یک در بخش مربوطه قوطی پت (PET) با حجم مورد نظر به تفصیل توضیح داده خواهد شد. همچنین تمامی دربها امکان داشتن واشر سیل القایی را نیز دارا می باشند.