جار پت (PET)

جار پت (PET)

دلیل اصلی نامگذاری جار پت (PET) به این نام در واقع ماده اولیه ای است که این ظروف از آن تولید شده است. در واقع پلی اتیلن ترفتالات یا به صورت اختصاری PET نام این ماده پلاستیکی است که این ظروف از آنها تولید شده اند. واژه جار که یک واژه انگلیسی می باشد اصطلاحا به ظروف دهانه گشاد اطلاق می شود. بیش از 20 سال است که از این ماده برای تولید ظروف محصولات مختلف مانند انواع محصولات دارویی و مکمل های ورزشی، مواد غذایی، انواع خشکبار، محصولات آرایشی و بهداشتی، اغلب شوینده ها و ضدعفونی کننده ها و مواد شیمیایی و سموم کشاورزی استفاده می گردد. پروسه ی تولید جار پت (PET) در ابتدا فقط بصورت دو مرحله ای و غیر اتوماتیک بود. بدین صورت که ابتدا محصول اولیه ایی که به اصطلاح پریفرم نامیده می شود توسط یک قالب تولید می گردد. در مرحله بعد این پریفرم ها توسط کوره گرم شده و در قالب باد توسط فشار باد به شکل ظرف نهایی باد می گردد. با گذشت زمان ورود دستگاه های جدید امکان تولید تک مرحله ای این ظروف نیست میسر شد. البته لازم به ذکر است که بعلت قیمت بسیار بالای دستگاه و قالب های تولید تک مرحله ای این ظروف فعلا در کشور ما فقط برای ظروف با تیراژهای بسیار بالا (مانند بطری های نوشابه و اب معدنی) امکان استفاده از این دستگاه ها وجود داشته و سایر ظروف همچنان به روش ارزانتر دو مرحله ای تولید می کردند.

حجم های قابل تولید

در حال حاضر در این مجموعه تولیدی حدود 8 حجم مختلف از جار پت (PET) تولید می گردد که کوچکترین آنها دارای 500 سی سی و بزرگترین آنها 10.000 سی سی می باشد. البته تمامی حجم های ذکر شده بصورت عمومی قابل ارئه و فروش نمی باشند. فروش جار پت فقط برای قالب های عمومی مقدور می باشد.  تعداد جارهای پت این مجموعه در حال حاضر کمتر از قوطی های پت می باشد که در آینده ای نزدیک برنامه ی توسعه قالب های پلی اتیلن جارهای پت نیز وجود دارد.

دهانه های موجود

برای ظروف تولیدی داروپک در بخش جار پت (PET) سه دهانه اصلی 52 – 90 و 120میلیمتر وجود دارد. ظروف 500 تا 750 سی سی دارای کوچکترین دهانه که 52 میلیمتر می باشد هستند. جارهای 750 و 850 دارای دهانه 90 میلیمتر و ظروف 1800 تا 10.000 سی سی دهانه 120 میلیمتر می باشند. همراه این ظروف امکان استفاده از درب های متفاوتی وجود دارد که هر یک در بخش مربوطه جار پت (PET) با حجم مورد نظر به تفصیل توضیح داده خواهد شد. همچنین تمامی دربها امکان داشتن واشر سیل القایی را نیز دارا می باشند.